שינוי חוזה עבודה

פסקי דין ודיני עבודה

בקרת כניסה ובטחון

תרבות ארגונית

ניהול עובדים

רווחה וחווית עובד

שכר ותגמול

שימור עובדים וטאלנטים

ניהול נוכחות

שעוני נוכחות

הערכת עובדים

גיוס

שינוי חוזה עבודה

חוזה עבודה אמור לתאר בכתב כל סוג של הסכמה (גם כאלו שסוכמו בעל פה) בין המעסיק לבין העובד. עם זאת, יש מקרים שבהם על חוזה העבודה לעבור שינויים, בהתאם להתפתחויות תוך כדי תנועה.

בנסיבות שכאלו, חשוב לבחון קודם כל האם השינוי הוא ביוזמת שני הצדדים – או לכל הפחות בהסכמתם. אם אכן זה המצב, סביר להניח שהשינוי יתבצע במהירות וכחוק. בנסיבות אחרות, השינוי עלול להקים עילה להגשת תביעה נגד המעסיק.

מה ההבדל בין שינוי תנאי מוסכם ללא מוסכם?

מבחינת בתי הדין לעבודה, ההבדל העיקרי הוא שתנאי מוסכם ניתן לשנות רק בהסכמה של העובד והמעסיק יחד, בעוד תנאי לא מוסכם אפשר לשנות גם באופן חד צדדי.

מנגד, חוזה עבודה שבו נקבע במפורש ובהסכמת הצדדים שהעובד נשכר לתפקיד מסוים – אי אפשר לשנות בצורה חד צדדית על ידי המעסיק בלבד. במילים אחרות, הסייג הזה נועד להגן על העובד ולמנוע מצב שבו המעסיק מחליט על דעת עצמו לשנות את הסעיף שמגדיר את אופי תפקידו.

האם פיטורי עובד משנים חוזה עבודה?

עוד היבט בנושא של שינוי חוזה עבודה קשור לפיטורים. על פניו, פיטורי העובד והעסקתו מחדש מאפשרים לשנות תנאי מוסכם גם באופן חד צדדי. במקרים כאלה, עורכים חוזה עבודה חדש ומכניסים לתוכו את כל השינויים המבוקשים.

מצד שני, גם חתימה על חוזה עבודה חדש דורשת את הסכמת העובד. לכן, המסקנה היא שכדאי לעובדים לבחון היטב את תנאי ההעסקה שלהם בכל חוזה שנחתם מול המעסיק – גם אם בעבר הם כבר היו מועסקים אצלו.

מערכת היחסים עם העובד מוגדרת כולה בהסכם העבודה

הדרך הנכונה להתייחס אל הסכם עבודה היא כמו כל כלי עבודה אחר. בפועל, המטרה של ההסכם היא להתאים את מערכת היחסים בין העובד והמעסיק אל הסביבה הארגונית המשתנה. לכן, כל עוד הצדדים מסכימים, כאמור, לא אמורה להיות בעיה לערוך שינויים. במקרים של מחלוקת, צריך לבחון את הנושא לעומק. וכאן כדאי להתייעץ עם המומחים.

 

מאמרים קשורים

עולם משאבי האנוש פתוח לפניכם! בואו ללמוד דברים חדשים שישדרגו את העבודה היומיומית שלכם.

חוזה עבודה אמור לתאר בכתב כל סוג של הסכמה (גם כאלו שסוכמו בעל פה) בין המעסיק לבין העובד. עם זאת, יש מקרים שבהם על חוזה העבודה לעבור שינויים, בהתאם להתפתחויות תוך כדי תנועה. בנסיבות שכאלו, חשוב לבחון קודם כל האם השינוי הוא ביוזמת שני הצדדים – או לכל הפחות בהסכמתם. אם אכן זה המצב, סביר […]

דילוג לתוכן